
The TVTimes Digitisation Project 1955 - 1985

24/03/05 - Page 1

The TVTimes Digitisation Project 1955 - 1985

Introduction

The TV Times Digitisation Project aims to microfilm The TVTimes London and regional editions, digitise the

microfilm for the London edition and create a database of the schedules of the London edition for the period from

1955 - 1985. The project is one of a number of Arts and Humanities Research Board (AHRB) funded projects in the

area of radio and television and one of two major projects lead by Professor John Ellis, a leading media researcher

and academic at Royal Holloway, University of London.  It is now in a final, but lengthy phase of data inputting into

the schedule database. This paper addresses a number of aspects of the project: the importance of The TVTimes; a

history of programme journals; historic audience research - an important related issue; the value of the project to

teaching and learning;  the Schedules Database;  the contribution of the project to best practice and finally future

directions for the project.

What's this about the TVTimes then?

To those not familiar with broadcasting research, The TVTimes is not an obvious choice for digitisation. The author,

having claimed to be involved in research projects to a colleague working at a red brick university was rewarded

with amusement having cited The TVTimes as an example. The TVTimes is thought of as ephemera, a disposable

television listings magazine. Perhaps the reaction to a project to digitise The Radio Times, associated with the

wholesome values of the BBC and public service broadcasting might elicited a more positive response. However,

the poor image of the TVTimes is the key to this project, as The TVTimes is now very rare indeed. Libraries preferred

to keep The Radio Times instead of The TVTimes. The current publisher IPC Media does not have an archive. To our

knowledge only one complete printed London and all regions set exists in the British Library and another in various

formats in the bfi. An incomplete northern edition exists in Manchester Public Library. A second hand book dealer

in the broadcasting area has not seen a set in 25 years of trading and the location of sets in the hands of private

collectors remain unknown, copyright for schedule data lay with the independent television companies providing a

lucrative source of income. They fought hard with the publishing industry, regulators and government to retain

control of copyright. The Radio Times played a similar role for the BBC, equally vigilant in guarding their

copyright. The TVTimes therefore together with The Radio Times are the only complete source for knowing what



The TVTimes Digitisation Project 1955 - 1985

24/03/05 - Page 2

was broadcast on a particular time or date and therein lies their value.  This duopoly was abolished by the

Broadcasting Act, 1990.

Programme journals - a very short history

Bernard Sendall (1982) and Jeremy Potter (1990) have written an extensive history of independent television on

which the following is based. Jeremy Potter's is a first hand account as he was Managing Director of Independent

Television Publications (ITP) Ltd. from 1970 to 1979, publisher of The TVTimes from 1968 to 1990.

When independent television was launched in 1955 there were a number of aspects that were unplanned. One was

the need for a single television schedule. Sir Robert Fraser, Director General of the Independent Television

Authority (ITA), 1954-1970, anticipated the need for a single schedule, or to use the industry term programme

journal, to compete with The Radio Times. However, the copyright to programme journals was given to the

individual television companies in the initial franchise negotiations. Provided the programme journals were

published the ITA would not interfere. The ITA did produce its own publication in 1963, the first ITV Annual, a

parallel publication to the BBC Handbooks. There is some anecdotal evidence that the independent television

companies did not initially understand the financial value of their monopoly of schedules data. Associated-

Rediffusion (London Region) first offered it to The Radio Times but were rejected, as the BBC wanted nothing to do

with the upstart competitor (Pers. Com.). However, Associated Newspapers, owners of the Daily Mail and partners

in Associated-Rediffusion (they pulled out in 1958), did appreciate the opportunity and launched The TV Times

under the guidance of Stuart McClean. The first print run in September 1955 of 300,000 sold out. In an interview

three years later the Managing Director of Associated Rediffussion, Paul Adorian, was able to respond to criticism

leveled at Associated-Rediffussions programming by the Observer with the comment "The Observer's attitude? I

don't know; what is it's circulation? One seventh of the TV Times? And we have only been going three years  …"

(Jenkins 1961 p 93-94)

Regional editions of The TVTimes were published in eight of the fifteen independent television franchises in 1963

(ITV, 1963). Other regions produced their own programme journals: Channel Televsion - The Channel Viewer;

Scottish Television - The Viewer; TWW - Television Weekly; Tyne Tees Television - The Viewer; Ulster Television

- TV Post; Wales/Teledu Cymru - Wales TV and Teledu Cymru; Westward Television - Look Westward; Midlands -

TV World (1964-1968). This diversity of publication came to an end in 1968. The Independent Television Authority

(ITA), Chaired by Lord Hill, 1963-1967, made it a condition of the franchise renewal process in 1967 that the



The TVTimes Digitisation Project 1955 - 1985

24/03/05 - Page 3

independent television companies agree to a single programme journal. "There were seven different programme

journals in seven different editions. Some were good some were bad. The authority decided on the creation of a

single journal for Independent Television with regional editions. A single publishing company be formed by the

programme companies." (Lord Hill, 1974). Lord Hill's comment reflects a concern with the uneven quality of

programme journals. They were popular, cheap to produce and profitable. Quality was not a primary concern.

Perhaps more importantly they did not compare well with rival BBC publication The Radio Times. The decision was

unpopular because of the loss of regional autonomy.  Potter (1990) records that copies of The TV Post were burned

in protest on the floor of the Northern Ireland Assembly. The only franchise to win its argument with the ITA was

Channel Television who kept The Channel Viewer (1962-1971), continued as the Channel TV Times (1971-1987)

and finally CTV Times (1987 – 1991).

To refer back briefly to The TVTimes Digitisation Project,  regional data is key to understanding the differences in

the programming and scheduling strategy of independent television companies in their formative years.  Early

copies of the London edition did contain schedules for the Midlands. However, the majority of regional information

is contained in separate regional editions. These are to be microfilmed, but the current project is not funded to

include regional schedules in the Schedules Database. Not included in the project either are the seven additional

regional programme journals published in addition to the TV Times. These are all held by the British Library with

the exception of Wales TV and Teledu Cymru. There is potential to extend the regional dimension if researchers

want it and if an acceptable bid can be made for funding.

The story of The TVTimes changes post 1968. A new company, jointly owned by the then fourteen independent

television companies, Independent Television Publications (ITP) was established.  Peter Jackson, former editor of

the AA's Drive Magazine (now a part time lecturer at Bournemouth University) and with extensive experience in

IPC of editing women's magazines became the first editor. The new magazine took over the staff from The TV Times

and the title with one minor change, it became one word TVTimes. It is worth noting that there are clashes between

the flexibility of the television schedules and the inflexibility of copy and print deadlines. In effect the schedules are

a record of what was intended to be broadcast and not what was actually broadcast. The TVTimes, however, carried

some weight and Potter records instances where schedule changes were blocked after the magazine had gone to

press.

The TVTimes and The Radio Times became the largest circulation magazines of the day with combined readerships

of 12 million or 8 million copies sold.  This success was entirely built on the monopoly of schedules data. The



The TVTimes Digitisation Project 1955 - 1985

24/03/05 - Page 4

independent television companies represented by the Independent Television Companies Association (ITCA) fought

off a sustained attack from publishers and government, in the form of the Estimates Committee and the Annan

Committee, to surrender their copyright and make schedules freely available. Perhaps reflecting the quality concerns

of Lord Hill a decade earlier, the Annan Committee was strong in its criticism of the duopoly, "Are the high

circulations of the Radio Times and TVTimes achieved simply because they are popular, or only because the

broadcasters prevent anyone else publishing a programme journal by exercising their copyright? Some of us found

the layout and editorial features of the journals dull and unimaginative." (Annan 1977, p 465). In its defence ITV

found common cause with the BBC. Both organisations comment on the value of the letters page as a means of

communicating to readers. ITV put forward the best commercial case it could given the limited competition that can

exist in a duoploy "They are competitive and complementary show windows: one dressed in a style appropriate to

ITV, the other that expected of the BBC … Readers of both would no doubt find it a convenience if all television

details were between the sets of one cover, but a merger would mean the end of two of the most popular magazines

in Britain." (ITV 1975). The BBC appealed to its Charter with only a passing reference to the profit motive, "The

whole Business (of publishing The Radio Times) is conducted as a public service which is also a profit making

enterprise. The Charter of the BBC declares that one of the objects of the Corporation is to "compile and prepare,

print, publish, issue, circulate and distribute with books Circulars and other matter as may be conducive to any of the

objects of the Corporation". (BBC 1974). The Annan Committee did not appear overly impressed by these

arguments but did not force the issue. Instead, following the Annan Committee Report, the Home Office required

both the BBC and independent television companies to account separately for the revenues from programme

journals. The battle was lost in the Broadcasting Act, 1990, when the independent television companies and the

BBC were forced to surrender their duopoly.

Audience research - an even shorter history

Another unforeseen need was for ratings or audience figures. To dwell on this for a moment, ratings and audience

research are another missing 'primary text' in the history of independent television but a very crucial one because of

independent television's relationship with advertising. An ‘ad hoc’ committee of advertisers and television

companies oversaw early ratings research following the launch of commercial television in 1955. AC Neilson, an

American company, and Television Audience Measurement (TAM), a British company, competed to offer ratings

services. There is an amusing account of Art Nielson's bid to capture the market by Robert Silvey, Head of the



The TVTimes Digitisation Project 1955 - 1985

24/03/05 - Page 5

BBC's Audience Research Unit, (1974) in which after a heavy lunch Art Nielson took an unnecessarily long 50

minutes to sell his services. In addition he used an early version of visual aid, large cards with single keywords on

them, EFFICIENT, SWIFT, ECONOMICAL and MOMENT-BY-MOMENT. Silvey reported that "[a] deferential

aid stood by to whisk away each card as Neilson's elephantine exposition disposed of its point. …I overheard one of

my fellow guests muttering grimly that after this experience of paralysing boredom not even the Archangel Gabriel

would induce him to subscribe to this service."  (Silvey 1974, p175-176).

In 1961 an industry wide organisation was created, the Joint Industry Committee for Television Advertising

Research (JICTAR) owned by the Independent Television Companies Association (ITCA), the Incorporated Society

of British Advertisers (ISBA) and Institute of Practitioners in Advertising (IPA). A contract to collect audience

ratings data was awarded by JICTAR to TAM. In August 1968 the contract was transferred to a new organisation

formed from ex-TAM board members, Audits of Great Britain Ltd. (AGB). These early audience research surveys

were in the collection of the Independent Television Commission (ITC) Library and recently came to light in the

transfer of the material to the bfi. A bid to create electronic copies of this data and links to the Schedules Database

failed. However, this is an avenue that will be worth exploring and one that is of significant value to researchers,

teachers and students.

It's learning and teaching Jim, but not as we know it …

The TVTimes Digitisation Project is one of a number of projects which aims to provide access to 'primary texts' in

broadcasting. Usually 'primary texts' are television and radio programmes but the definition is extended here to

include information about television and radio programmes. Briefly these projects are a Major Award Did ITV

Revolutionise British Television? a Small Research Grant looking at This Week, an independent television current

affairs programme, and a Research Enhancement Award to digitise the Independent Local Radio Programme

Sharing Archive. The British Universities Film and Video Council (BUFVC) is currently undertaking a pilot study

for a major digitisation project with the archive of ITN. On a smaller scale Professor John Corner at the University

of Liverpool has completed research into another independent current affairs programme, World in Action. The

unifying theme in all these projects is that they are concerned with the independent broadcasting sector, up to now

an under researched area of British broadcasting.



The TVTimes Digitisation Project 1955 - 1985

24/03/05 - Page 6

The issue of access to primary texts has in the view of a number of scholars restricted the development of a research

agenda and curricula in television and radio. John Corner in his book The Art of Record (1996), describes the impact

of the difficulty of obtaining television output on teaching and research in television documentary. "The difficulty of

(legally) obtaining primary texts for screening and study has limited the place of documentary on the syllabus. This

is particularly true of broadcast television output …It is also true that the very modest, if increasing size of academic

literature, particularly that usable for teaching, has until now dissuaded many lecturers from attempting much more

than the most selective and brief treatments." (Corner 1996, p5.).

The TVTimes Digitisation Project was conceived as a project to enable research. The conference theme addressing

the impact on teaching and learning, however, challenges us to take our thinking about the project one step further

and consider how it will be used in a teaching and learning context. We know from analysing our own needs as

researchers and from informal contacts with researchers who have come across the project by word-of-mouth, that

access to the Schedules Database is likely both to inform existing research and stimulate new research and in due

course to support a growing literature on independent television. Following John Corner's observation, this literature

when it appears may persuade lecturers to attempt in depth treatments of independent broadcasting.

It is worth commenting here that public broadcasting in the United Kingdom, in the form of The BBC, is well

represented, perhaps over represented, in broadcasting history. There are a number of reasons for this. One is

certainly the degree of access scholars have to BBC Archives, especially the excellent BBC Written Archive at

Caversham. Those involved in the BBC felt it almost a public duty to record their experiences in many memoirs,

providing a rich source of first hand information. In contrast those working in independent television are

comparatively reticent, including Sir Robert Fraser, the first Director General of the Independent Television

Authority (ITA), 1954-1970 who records his views in a few brief pamphlets.

A more direct impact will come from the release of the Schedules Database over the web. Plans are in hand to

release the Schedules Database to all in higher and further education from the British Universities Film and Video

Council website, subject to a satisfactory agreement with the copyright holder IPC Media. We know there is already

a group of experts who value the Schedules Database and will want to share it with their students. One strategy to

stimulate interest in the Schedules Database is to ask experts to write case studies as exemplars for lecturers and

students and make them available from the same location as the database. A methodology widely adopted by the

Learning and Teaching Subject Centres (LTSN's) and for other electronic resources.



The TVTimes Digitisation Project 1955 - 1985

24/03/05 - Page 7

The Project

Writing from experience gained from other projects the project team for The TVTimes brought together a strong mix

of project management skills and experience. One of the key challenges has been placing work with third party

providers. This has included using a consultant from the Higher Education Digitisation Service (HEDS) to write a

technical specification for the digitisation process. The work itself was placed with a commercial company,

DocuMangement, selected after a lengthy tendering process managed by the Bournemouth University Purchasing

Department. The key document, the invitation to tender, included the technical specification as well as a significant

portion of legal and financial information. This process did extend the time it took to select the final company but

proved very rewarding, delivering a competitively priced bid to our chosen standards. The data management of the

project, including the design of the database, harvesting the data and eventually making it available on the web has

been contracted to the BUFVC. By placing work and resources with the BUFVC, we hope to underwrite access to

other broadcasting projects to create a framework for a television and radio portal hosted by the BUFVC. In addition

the BUFVC and Bournemouth University now have extensive experience in database design using our chosen

software for the project FileMaker. Copies of all the outputs of the project are deposited with Arts and Humanities

Data Service/Performing Arts Data Service (AHDS/PADS) for long-term storage and preservation. Working with

third parties and professional intermediaries has made a significant contribution to the project's success.

The Schedules Database

We hope that by working closely with the BUFVC the final public access to the Schedules Database will inherit the

capabilities of the excellent TRILT (The Television and Radio Index for Learning and Teaching) database. BUFVC

are due to host their own version of TRILT from September 2003.

TRILT serves the dual purpose of providing current awareness for

off-air broadcasting and a research tool for media scholars. TRILT

has undergone an extensive trial with user communities and it is

expected that the interface will develop in the light of their feedback.

Particularly helpful for example is the capability to visualise schedule

data in a graphical display showing schedules hour by hour on a single day in the TRILT What's On area. The screen

shot, courtesy of BUFVC and taken from 12 August 2003, illustrates the type of display we aim for. The ability to

select days or dates for comparison over a number of years gives an instant visual indication of changes or



The TVTimes Digitisation Project 1955 - 1985

24/03/05 - Page 8

developments in scheduling practice over time. The potential of the data is illustrated briefly here with some

examples taken from 1956, one of the years now completed by the data inputting team working at Bournemouth

University.

Listing the number of programme in any one series can, and has, taken some researchers many hours and in some

case years for large projects. For the time covered by the project (1955-1985), these tasks can be accomplished with

a single search.  The example here is Dragnet, an early police drama imported from America,  listing programmes

broadcast in 1956. Note that this is from the input screen

used by the data inputers and is not intended to represent

the final publicly available version. The data is

transcribed exactly as it is in The TVTimes and usually

provides brief credits and a summary of the story line for

each episode.

Equally it is possible to trace the life stories of actors, presenters and senior production staff through their outputs

recorded in The TVTimes credits. This level of detail takes the

potential of research into television a qualitative step forward. In

particular is making available information about production staff.

Media researchers value production credits, generally ignored by

non-media researchers. As an example, for the year 1956, the

Schedules Database enables searchers to trace the activities of

Caryl Doncaster, producer of This Week, later to become ITV's

flagship current affairs series. Caryl Doncaster also produces two other current affairs series in the same year, Big

City and Look in on London together with one off investigative pieces.

Patterns emerge quickly from the Schedule Data, searching by date, time or day. It is easy for example to locate the

news broadcasts, three per night at 17:55, 19:00 and

22:45 in 1956. The light entertainment slot at 19:30

hosted quiz programmes such as, Double Your Money,

Take Your Pick, I've Got A Secret, Spot the Tune, Hit the

Limit and Opportunity Knocks. The proliferation of the



The TVTimes Digitisation Project 1955 - 1985

24/03/05 - Page 9

quizzes and light entertainment was to be a key differentiation for ITV from the BBC. However, it also raised

questions about what we might today call 'dumbing down'. For the informed researcher, the Schedules Database is a

fast and easy route to quantitative information which can underpin qualitative assessments of scholars,

commentators and participants. For the novice user, it is a general reference tool with access to programme synopses

and descriptions. It enables a quick exploration of the full schedules that expands the partial information - tables and

Schedule summaries - currently available in existing published sources.

Digital Futures

Future developments are in four areas, enhancing the data, creating a complete schedules database, collecting the

electronic outputs of these projects into a single portal and audience research data.

• This Week and World in Action, have created schedules databases as a methodological tool in which to store

data about programmes and programme makers and participants collected by expert researchers with extensive

background knowledge. There is potential either to include this data within The TVTimes Schedules Database or

to link to separate databases for both these projects from the Schedules Database.

• Current and future schedules data collection appears to be secure with the TRILT Project. With 30 years of

independent television schedules also available, a complete historic schedules record is possible, including BBC

television and independent television between 1985- 1998. It should include radio: national radio, local radio

and independent radio as well as regional schedules. Some of this data may already be in electronic form in

corporate archives.

• The number of projects in radio and television represent a critical mass of information. Work to assemble it into

one electronic location is ongoing in partnership with the BUFVC. It requires careful preparation in clearing

rights, assembling the data and reengineering interfaces to a uniform level of presentation.

• Finally, there are the early audience research data sets, particularly for the period 1955-1961. Electronic access

to these could be as significant as the Schedules Database.



The TVTimes Digitisation Project 1955 - 1985

24/03/05 - Page 10

References

BRITISH BROADCASTING CORPORATION, 1975. The Committee on the Future of Broadcasting, BBC

Memorandum: The BBC and the Public. London:  BBC.

COMMITTEE ON THE FUTURE OF BROADCASTING, 1977. Report of the Committee on the Future of

Broadcasting Presented to Parliament by the Secretary pf State for the Home Department by Command of

her Majesty.  London:  Her Majesty's Stationery Office.

CORNER, J., 1996. The art of record. Manchester:  Manchester University Press.

GREAT BRITAIN: HOME OFFICE, 1978. Broadcasting (White Paper) Presented to Parliament by the Secretary

of State for the Home Department by Command of Her Majesty July 1978. London:  Her Majesty's

Stationary Office .

INDEPENDENT TELEVISION AUTHORITY, 1963. ITV 1963. London:  ITA.

INDEPENDENT TELEVISION AUTHORITY, 1969. ITV 1969: a guide to Independent Television. London:  ITA.

INDEPENDENT TELEVISION COMPANIES ASSOCIATION, 1975. ITV evidence to the Annan Committee.

London:  ITCA.

JENKINS, C., 1961. Power behind the screen: ownership control and motivation in British commercial television.

London:  MacGibbon & Kee.

LORD HILL OF LUTON, 1974. Behind the screen: the broadcasting memoirs of Lord Hill of Luton. London:

Sidgwick & Jackson.

POTTER, J., 1990. Independent television in Britain: companies and programmes, 1968-80. London:  Macmillan.

SENDALL, B., 1983. Independent television in Britain: expansion and change, 1958-68. London:  Macmillan.

SENDALL, B., 1982. Independent television in Britain: origin and foundation, 1946-62. London:  Macmillan.

SILVEY, R., 1974. Who's listening? The story of BBC audience research. London:  George Allen & Unwin.


